Šikana na školách není o strategiích. Vyřeší ji jen zodpovědní učitelé a rodiče

V předpandemickém školním roce 2019/2020 se s problémem šikany setkali až v 86 procentech slovenských škol. Tvrdí to průzkum Centra vědecko-technických informací Slovenské republiky, který vycházel z informací získaných od koordinátorů prevence ve školách.

„Šikanování ve školách není již dlouhodobě systematicky řešeno,“ míní psycholožka, lektorka globálního vzdělávání a programová ředitelka Komenského institutu Zuzana Labašová.

„Mám pocit, že Miloslavův byl budíček. Velmi silný a velmi nepříjemný. Obávám se, že situaci ještě zhoršila pandemie a zavřené školy, důraz na to, že je třeba dohánět učivo a tak na nic jiného nezbývá čas,“ říká pro SME o vážném a rozšířeném problému.

Začátkem ledna v obci Miloslavov u Bratislavy skupinka kamarádů fyzicky napadla jedenáctiletá dívka. Lili do něj alkohol, obnažovali ho a všechno si natáčeli na mobilní telefony.

I tento případ podnítil diskusi o tom, že šikanování by se mělo efektivně předcházet již ve školách.

Way to school. Two angry teenage boys

„Spousta učitelů ale tvrdí, že vychovávat se má doma a oni jsou na to, aby vzdělávali a předávali informace. I když škola je definována jako výchovně vzdělávací instituce,“ říká o svých zkušenostech Labašová.

Spolu s učitelem a předsedou výchovné komise Petrem Humayem se shoduje na tom, že prevence je vždy účinnější než represe a zdravé školní prostředí umí mnohému předcházet.

Pro SME popovídali o tom, jak by se mělo ve školách se šikanou naložit, jaké chyby dělají nejčastěji dospělí v takových situacích a co potřebuje v životě každé dítě, aby se se šikanou nesetkalo.

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram